Vijf bierspeciaalzaken en cafés in Groningen zijn gestopt met de verkoop van Grunn bier. Ze hebben het vertrouwen in het bier, de brouwerij en eigenaar Jaap van der Weide verloren. Dit artikel is verschenen op Dagblad van het Noorden.
Grunn of Pitt?
Van der Weide voelt zich aangevallen en ontkent alle beschuldigingen. ,,Grunn bier is etiketbier”, zegt Bas Bergman, eigenaar van drie Mitra’s in de stad. ,,Ik heb weleens dozen met Grunn Goudhaantje ontvangen waar de etiketten van Pitt bier los inzaten.”
Bergman is niet de enige bierliefhebber die Grunn in één adem noemt met etiketbier, bier van het ene merk waar het etiket van een ander merk wordt opgeplakt. ,,Pallets met flesjes bier van een failliet verklaarde brouwerij werden bij mij bezorgd”, zegt een brouwerijeigenaar in Groningen. ,,Die waren voor de Groningse Bierbrouwerij bestemd (het bedrijf verantwoordelijk voor Grunn bier, red.).”
Sommige Stadjers hebben flesjes bewaard die deze bewering ondersteunen. Op het eerste gezicht is er weinig te zien aan het bruine glas van Grunn Goudhaantje, maar onder een felle tl-lamp zijn – half verscholen onder het etiket van de Groningse Bierbrouwerij – lichtelijk de contouren van het logo van Pitt bier zichtbaar.
Etiketten schrobben
Een stagiair die in 2013 bij de Groningse Bierbrouwerij heeft gewerkt, legt uit hoe dat mogelijk is: ,,De flesjes Pitt bier worden in water te weken gelegd. De etiketten komen los en drijven in de tobbe. Daarna moeten de flesjes schoongeboend en geëtiketteerd worden. Het schoonmaken is blijkbaar niet goed gedaan, waardoor de contouren van het vorige etiket nog zichtbaar bleven.”
Pitt bier is het eigen merk van supermarktketen Jumbo. Het kost 21 cent per flesje. Van der Weide, eigenaar van de Groningse Bierbrouwerij, kocht meerdere kratten Pitt bij de Jumbo. ,,Hij verkocht ze met een fikse prijsstijging terug”, zegt de stagiair. Grunn Goudhaantje ligt voor 1,16 euro per stuk in de schappen.
Niet de smaak, maar de beleving
Dit verschil in kosten betekent niet een verschil in kwaliteit. ,,Het gaat om de beleving”, zegt Marc Veeninga van Café de Boer. ,,Het drinken van een regionaal biertje in een mooi glas smaakt beter dan een goedkoop Pitt biertje.” Hij verkoopt geen Grunn meer: ,,Ik heb er problemen mee gehad. Zo heb ik ‘Grunn Sneeuwjacht’ gekocht. Het beloofde een donker biertje te zijn, maar bleek hartstikke blond.”
Van der Weide ontkent de beschuldigingen over etiketbier: ,,Het is laster. Bierspeciaalzaken en cafés in Groningen proberen me zwart te maken. Ze hebben belangen bij andere brouwerijen in het Noorden.” Voor iedere aantijging heeft hij een weerwoord: ,,Naast Grunn verhandelden we Pitt bier. Hierdoor kwam het voor dat Pitt-etiketten in dozen Grunn terechtkwamen en dat een keer een Pitt flesje het etiket van Grunn heeft gekregen. We zijn in november met de verkoop van Pitt gestopt om zulke fouten uit te sluiten.”